fredag 9. november 2012

Homemade chocolate cookies

Enda et innlegg fra den bakeglade datteren til personen bak denne bloggen. Jeg garanterer deg at du kommer til å få vann i munnen av denne oppskriften! Nemlig oppskrift på sjokoladecookies. Jeg brukte restene fra en gammel cream cheese frosting, som dessverre ikke er melkefritt. Men om jeg ikke hadde hatt det, hadde jeg laget melkefri smørkrem, så jeg bruker det i denne oppskriften her.


Cookies:
175 g glutenfritt mel
60 g kakaopulver
250 g kokossukker/palmesukker
1 ts bakepulver
1/4 ts salt
150 g melkefritt margarin (gjerne delt i terninger)
1 stort egg
Sjokoladeessens og vaniljeessens (kan sløyfes)

Bland mel, kakao, kokossukker, bakepulver og salt til det er godt blandet. Ha oppi egget og margarin og bland til en jevn cookiedough med elektrisk mixer. Tilsett eventuelt bittelitt sjokoladeessens og vaniljeessens, men da blir røren litt for fuktig så du må ha i ca. 1 toppet spiseskje med mel til slutt og rør sammen til røren er godt blandet. Konsistensen skal være slik at du kan rulle en deigbit til en kule mellom håndflatene uten at det klisser seg skikkelig fast, men samtidig ikke være for tørr. Du skal se at deigen er litt oljete når du har rullet den, da er den perfekt. rull ca. 1 ts deig til kuler og legg utover et kledd bakebrett. (Du får ca. 12 cookies på et bakebrett) trykk ned til runde flate kjeks og stek på 190*C i 9 minutter. NB! De hever litt!
Når du tar ut kjeksene er de litt myke, men når de har kjølt seg ned er de blitt sprøere og er seige i midten. NAM!

Jeg brukte restene fra en cream cheese frosting bestående av kremost, fløte og melis, så den var verken sukkerfri eller melkefri.
Derfor annbefaler jeg heller å lage en smørkrem som minner mer om kremen mellom oreo cookies:

Melkefritt margarin
Sukrinmelis/Stevia/finmalt Xylitol
Vaniljeessens

Mengden smør gir mengden krem, så det er opp til deg hvor mye du vil ha. Pisk smøret hvitt til det blir luftig og fluffy. Tilsett vaniljeessens og søtning etter ønske til du oppnår den smaken du vil ha.

Sprøyt ut eller legg med skje på undersiden av halvparten av cookiesene og legg en med nesten lik størrelse over og press forsiktig sammen.




Bildene er tatt av meg.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.