tirsdag 1. desember 2015

Ristopper og/eller peanøtt-topper - Sunnere julegodis - glutenfritt, melkefritt og nesten sukkerfritt


Jeg har ikke prøvd meg på sånne sjokoladeristopper før, kanskje på tide?
Ihvertfall når jeg fant ut hvor latterlig enkelt det er å lage.
Jeg brukte denne gangen lys kokesjokolade, men det går fint å bruke 70 % sjokolade uten melk.
Jeg lagde noen med puffet ris og noen med peanøtter, fordi jeg elsker kombinasjonen av salt og søtt. Og peanøtter er  jo lavkarbo i forhold til puffet ris :)
Vil du lage Paleovennlige topper, bytter du ut med cashewnøtter, mandler eller valnøtter.

Puffet ris er i utgangspunktet glutenfritt, men det meste som selges i vanlig dagligvarebutikker er prossesert i fabrikker som også bruker glutenfrie ingredienser, så det kan inneholde spor av gluten. Vil du ha garantert fritt for gluten, gå for Tau Mølle. De lover at deres produkter er glutenfri. (eller ihvertfall under 20 PPM)

Til ganske mange konfektbeger trenger du:


200 g mørk sjokolade
200 g kokosolje
2 egg
2 ss Steviosa Sukker (blanding av stevia og sukrin fra Soma.)
100 g puffet ris
Konfektformer

Smelt sjokolade og kokosolje over vannbad. Avkjøl noen minutter.
Pisk egg og Steviosa til eggedosis, ca 5-7 minutter.
Hell sjokoladeblandingen i eggedosisen og vend det sammen til alt er godt blandet.
Massen skal bli litt seig og tykk. Bland i puffet ris og bruk to teskjeer for å fordele i små konfektbeger, eller sett topper med skje på bakepapirkledd plate. La avkjøles. Oppbevares i luftett boks, gjerne i kjøleskapet.

Hvis du vil lage begge deler, tar du litt av eggedosisen og sjokoladeblandingen i egen bolle og blander.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.