tirsdag 13. oktober 2015

Glutenfritt italiensk landbrød med havre


Jeg finner stadig nye produkter fra "over there" på nettet, men det kan jo ikke bestilles hit, så da sjekker jeg alltid ingredienslisten og ser om jeg kan klare å lage omtrent det samme.
Jeg fant denne nettsiden med ferdige melblandinger til å steke eget brød. Det italienske brødet ser jo utrolig godt ut, ikke sant?
Alle ingredienslister skal listes opp fra mest innhold til minst innhold, og de fleste ingrediensene hadde jeg i skapet.
Dette ble mitt resultat:


Ikke verst på første forsøk? Se de herlige luftlommene :D
Heldigvis skrev jeg opp nøyaktig hva jeg hadde i deigen. Det bakerste brødet eltet jeg inn endel rismel mer, kanskje 1-2 dl. Alt mel oppfører seg forskjellig, så det er alltid vanskelig med nøyaktige mål. Deigen skal gå an å elte på bakematte, og brødemnene skal holde seg og ikke sige for mye før deigen settes til heving.
Og dette hadde jeg i deigen. Husk at alt glutenfritt mel (selv samme meltyper, men fra forskjellig leverandører) oppfører seg forskjellig, noe trekker til seg mer fuktighet, noe mindre. Følg derfor oppskriften og elt inn mer rismel når du skal elte brødemnene. På den måten har du bedre kontroll på sluttresultatet.
Nok til 2 store brød:


1,2 l fingervarmt vann
1 1/2 ss gjær
2 ss sukker (jeg brukte rårørsukker, men du kan gjerne bytte ut med honning. Gjæren spiser opp sukkeret i brødet, så det blir ikke mye sukker i ferdig brød )
4 litt toppede ss fiberhusk
2 dl havregryn - se nå på oppskriften

2 1/2 dl potetmel
1 1/2 dl bokhvetemel
2 dl fint rismel som dette eller dette
1 1/2 dl sorghum-mel (kalles også durramel. Kan kjøpes på Uten gluten eller her) (får du ikke tak i sorghum, kan du bruke mer bokhvetemel.
1 dl tapioka. Kan også kjøpes på Uten gluten, men jeg pleier å kjøpe det på innvandrerbutikker.
2 ts xanthangum (kan sløyfes, men da er det ikke sikkert du får så luftig brød)
2 ts bakepulver
1 ss salt


Ha vann, gjær og sukker i bakebollen. Ha i havregryn og fiberhusk mens maskinen går for å forhindre at det dannes geléklumper av fiberhusken. Evt kan du vispe dette sammen for hånd, men jeg anbefaler å bruke maskin til resten av prosessen.
La dette stå og "proofes" i 10-15 minutter. Har ikke noe godt norsk ord for det, men i alle fall skal gjæren begynne å virke. Det bobler ikke når du har hatt i fiberhusk, for det blir litt geléaktig, men hever seg til ca dobbelt størrelse.

Bland meltypene, salt, xanthangum og bakepulver i en egen bolle. Ha melblandingen i fiberhuskblandingen dl for dl mens maskinen går på sakte hastighet
Øk så farten til middels hastighet og la den jobbe 5-7 minutter. Deigen skal være  ganske myk og litt klissete. 
Ha 1 dl rismel på bakematte eller kjøkkenbenken. Ta deigen ut av bollen og strø 1 dl til over deigen. Elt dette inn.
Jeg skraper sammen deigen først med en deigskrape slik at jeg får brettet deigen noen ganger og får inn mer rismel i brødemnene. Så elter jeg deigen med hendene. Strø mer rismel på brødemnene og under til du er fornøyd. Deigen skal være myk, men skal ikke klistre seg veldig til hendene når du jobber med den. Den virker litt "gummiaktig" pga xanthangumen. Dette er helt normalt. Det er derfor den vil heve og holde på luftlommene. 
Elt inn evt mer rismel til du får en deig som ikke siger raskt sammen.   Del deigen i 2 emner.

Jeg har noen teknikker jeg bruker når jeg baker. Har lært noen her og her
Nicole Hunn fra Gluten Free On A Shoestring har laget noen veldig fine kokebøker. Jeg har alle. Dansken baker mest med gluten, men har også noen gode, glutenfrie oppskrifter. 


Fremgangsmåten med å folde deigen slik som på videoen kan fint også brukes på glutenfri deig. Da strammes deigen på en måte slik at den ikke blir så lett flat.
Når jeg skal lage runde brød, vrir jeg brødet rundt på bakematten, kanskje 5-10 ganger. På den måten får blir deigen også strammet. Jeg har hevekurver jeg legger deigen i(husk å strø disse med rismel), men har du ikke det, kan deigen legges i store, smurte brødformer eller legg en bakebolle over hvert brød slik at det ikke siger ut når det hever. Ha deigen i så fall på et bakepapir og bakeplate så du lett kan sette den i ovnen. Jeg anbefaler virkelig hevekurver, for de lar brødene holde på formen mens de hever, og mens de hever blir også deigen mer fast.
La heve i 1/2 -1 time. Deigen skal dobles i størrelse.
Forvarm ovnen til 250 grader. Har du pizzastein, er det supert å bruke. Ellers kan du legge en bakeplate inn ovnen ved oppvarming.
Bruker du hevekurv, hvelv brødene over på bakepapir rett før steking.
Snitt overflaten med en skarp kniv.
Skyv brødene inn på platen eller pizzasteinen, sleng ca 1 dl vann i bunnen av ovnen og steng fort igjen døren.
Senk temperaturen til 200 grader og stek i ca 1 time.
Ta brødene ut og avkjøl på rist. Husk at med glutenfrie brød er det best å vente til de er helt avkjølt før du skjærer i de. 
Her er det jeg bruker mest til baking. Assistenten min fra Electrolux er uunværlig. Den heter nå Ankarsrum. En bakematte fra Ikea koster nesten ingenting, og kommer med en slikkepott som er veldig praktisk. Hevekurven er kjempekjekk. Du kan kjøpe ganske billig på Ebay.

Brødet er akkurat lagt i kurven, men det hevet seg til over dobbelt størrelse. :)
Tar med enda et bilde av herligheten :D


4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag jobbar likadant när det gäller att skapa recept dvs titta på ingrediensförteckningar till färdiga produkter och försöka uppskatta mängder av ingredienser. Spanar en hel del på Udi's, King Arthurs flour etc.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja det er ganske smart å kolla ingredienslister :) Sjekk også ut Pamelas Products, Artisanmiksen er helt utrolig :)

      Slett
  2. Svar
    1. Wops! Hadde glemt å ta med det. Ordnet opp nå:-)

      Slett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.