søndag 23. august 2015

Snickers-ruter, snacks på 2 minutter!

Igår var jeg fysen på noe søtt og salt. Jeg fant en fin oppskrift i en bok jeg kjøpte på Adlibris som heter Smarta Sötsaker. Alle oppskriftene er uten raffinert sukker, melk og gluten. Søtningen her er helt naturlig, av feks. dadler og bananer. Her er det bare ren mat :)


Jeg brukte ganske tørre dadler, så hvis det er det du har, bør du øke mengden kokosolje teskje for teskje for å få det til å henge mer sammen.
Oppskriften er superenkel, tar bare noen få minutter.

Snickersruter:
(jeg linker til produkter du kan få tak i på iHerb)

2 dl salte peanøtter, er du paleo kan du bruke feks cashewnøtter. Da blir det .mindre crunch siden cashewnøttene er mykere.
2 1/2 dl dadler (mer hvis du bruker tørrere dadler, som medjhooldadler) dadler er VELDIG mye billigere på innvandrerbutikker enn i merkematbutikkene)
1-2 ss kokosolje
3 ss kakao
bittelitt vaniljepulver eller vaniljeessens.

Ha alle ingrediensene, bortsett fra peanøtter i en foodprocessor eller blender. Kjør til det blir en litt jevn masse. Ha i peanøtter og kjør til en kornete masse hvis du vil ha crunch, hvis ikke kjør det helt fint.
Ha massen over på et bakepapir, og trykk den sammen til en firkant ca 1 1/2 cm tykk. Samle den gjerne sammen i bakepapiret slik at du slipper å bli klissete på hendene.
Skjær i 2-3 sm store terninger med en skarp kniv.
Legg i kjøleskap for å bli fastere, eller spis med èn gang. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.