lørdag 11. april 2015

Kje-leverpostei

Bilderesultat for liver pate
bildet er lånt av BBC
Jeg har vært så heldig å få tak i lever av kje, du vet geitebarnet. Både kjøttet og leveren til kje har en mild, fantastisk god smak. Hos Rå Smak i Asker der jeg jobber litt, har de kje-kjøtt og lever fra lykkelige dyr, i tilleg til kjøtt fra andre lykkelige dyr som kastratokse som har fått beitet ute i motsetning til ukastrerte okser. Du får også kjøpt kraftbein der, og kraft kokes også i butikken og sender herlige dufter ut i sentrum av Asker. Jeg reklamerer nok mye for denne fantastiske butikken, men jeg syns det er så bra at den finnes. Her er det sporbarhet i alle varer og fokus på dyrevelferd er like viktig for de som driver butikken som for mange av kundene som handler der.

Anyway, jeg hadde som sagt kjøpt kjelever for å lage leverpostei, lagt den i fryseren og glemt den litt. Tenkte egentlig at å lage leverpostei var skikkelig innviklet så det fikk vente til jeg hadde en dag helt uten gjøremål. DUH! Når?
Men så hadde noen  vært i fryseren og tatt ut posen med lever for å finne noe som lå under der et sted. Jeg har ikke akkurat en fryser der alt er lagt i system, så for å finne noe må den ofte endevendes. Denne personen hadde glemt å legge på plass posen med lever igjen, så når mannen i huset et par dager etter kom og lurte på hva dette var... en pose med vakuumpakket kjøtt, det var da vel ikke indrefilet som hadde ligget og tint et par dager??? Kunne trygt berolige han om at dette bare var lever, men den ser veldig ut som  kalv indrefilet, siden den er så lys i fargen ;-D
Måtte google litt, da for å finne oppskrift. (Jeg har hyllemeter med kokebøker, men jeg bruker dem ikke. Det er jo så mye lettere å google seg fram til det man vil lag. Er ikke det idiotisk?)

Jeg fant en fin på Fra Jord Til Bord som er drevet av blogger Gry Hammer, en klok dame som skriver mye om tradisjonskost og hvor bra dette er for kroppen.
Jeg har justert oppskriften litt med alternativer til smør eller ghee, siden ikke all tåler dette.
Og å lage leverpostei er slettes ikke innviklet eller vanskelig. Tenk at jeg ikke har gjort dette før? Nå dufter det herlig her i huset mens jeg sitter og skriver. Kjeleveren er mye mildere på smak enn okselever, så jeg tror denne skal falle i smak for stor og liten.
(OMG! Denne kan anbefales! Fantastisk god på smak og tekstur!!!! Nå har jeg spist en frøknekkebrødskive med lunken leverpostei. Mmmmmm!!!!! Løp og kjøp kjelever!)

1 kg lever av kje. Får du ikke tak i det, kan du bruke okselever, kyllinglever el.a.
1 medium stor løk i skiver
4-5 fedd hvitløk grovhakket
1 pakke bacon, ca 130-140 g skåret i strimler
150 g smør/ghee/raffinert kokosolje/margarin. (ghee er klaret smør, dvs at det er kokt til proteinene ligger på bunn, siles og brukes til steking. Noen melkeallergikere kan tåle dette, men ikke alle)
1 ts kanel, ceylonkanelen er den ekte, den inneholder mindre kumarin enn cassiakanelen.
2 ts himalayasalt eller annen mineralsalt
2 cm finrevet ingefær
2 egg
1 ss potetmel eller arrowrot
1 ss glutenfri soyasaus eller tamarisaus (fermentert, glutenfri soyasaus)

Stek bacon i smør/olje til den begynner å bli sprø, tilsett løk og stek litt til den er fin og blank. Tilsett hvitløken tilslutt i bacon/løkmiksen og stek et par minutter til. Pass på at hvitløken ikke blir brent. 
Skyll og rens leveren for evt hinner og annet rusk. Skjær den i store biter.
Ha lever, kanel, salt, egg, mel, tamari og ingefær i en foodprocessor med knivblad. Kjør til jevn masse. Ha i baconmiksen og kjør til det er godt blandet og en så jevn masse som mulig. 
Hell dette over i bakepapirkledt brødform (jeg brukte 2 former, en liten (7,5 dl) og en enda mindre (5 dl))
Stekes i vannbad midt i ovnen ved 160 grader ca 50-60 minutter. Er du usikker på om den er ferrdig, stikk en kakenål midt i. Kjøttsaften som kommer ut skal være klar.
La leverposteien stå i formen i minst 10 minutter før du deler den i skiver. Eller la den avkjøle helt hvis du vil det. 
Server på grovt glutenfritt brød med sylteagurk eller rødbeter :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.