søndag 8. februar 2015

Paleovaffel - uten gluten, melk og sukker


Jeg har tidligere prøvd flere typer paleo -vafler og pannekaker. Felles for dem er at de henger dårlig sammen og at de tar laaaaaaaaang tid å steke. Spesielt vanskelig var det med vafler. Steke lenge for så å finne ut at vaffelen nekter å slippe jernet på begge sider slik at den splittes i to og må skrapes ut av jernet.
Lagde derfor denne oppskriften ut av eget hode igår og resultatet ble deilige vafler som stekte på noen få minutter og som var sprø utenpå og myke inni.
Hemmeligheten er fiberhusk, som lages av psylliumfrøskall. Ekte råvare, ikke korn, derfor paleo :)
Fiberhusk er et veldig fiberrikt bindemiddel for glutenfri bakst. Når det blandes med vann, sveller det og blir geléaktig og baksten blir saftigere og mindre smulete.
Fremgangsmåten er enkel som bare det, og denne oppskriften ga 3 vafler med 6 hjerter.

3 egg
1 banan
ca 1 dl mandelmel
1 ss fiberhusk
1-2 ss kokosolje
1-2 ts bakepulver eller natron (bakepulver inneholder maisenna, natron er bakepulver uten maisenna Da holder det isåfall med 1 ts)
Kardemomme etter smak
litt vann hvis røra blir for tykk.

Stavmiks alle ingrediensene. Det er ikke nødvendig å smelte kokosoljen.
Forvarm vaffeljernet, røra er ganske tykk, så smør evt ut med en slikkepott ganske raskt.
Stekes til vaflene er passe brune. Jeg liker mine litt ekstra brune og sprø.
Kan spises når som helst. Gjerne til frokost :)
Spises med friske bær, lønnesirup, med ekte smør (hvis det tåles) og kanel for mindre blodsukkerstigning.


2 kommentarer:

  1. Imponerende! Jeg har samme erfaring, alt henger fast... Så disse må jeg prøve! :)

    ps: Gratulerer med morsdagen!

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.