torsdag 15. januar 2015

Paleo-brød med nøtter og frø - glutenfritt, melkefritt, gjærfritt, sukkerfritt - bare sunt!

Brødet kan fint skjæres i tyyyynne skiver :)
Mannen i huset har begynt med gjær og sukkerfri diett, og det han virkelig savner er brød, eller noe å ha under pålegget :)
Jeg fant en fin oppskrift som jeg modererte bittelitt, så det skulle blie enda mer brødaktig.
Dette brødet er stappfullt av sunt fett, fiber, vitaminer og mineraler.

Det kan lages med hele frø og nøtter som jeg har gjort her, eller du kan blende frø og nøtter litt grovt for å få enda mer brødkonsistens på brødet. Du kan også bytte frø og nøtter du ikke liker eller ikke har med andre nøtter og frø. For ekstra sunt brød, kan frø og nøtter bløtlegges over natten for å aktivere fytasen og fjerne fytinsyren som gjør nøtter og frø vanskeligere å fordøye. På denne måten får du i deg enda mer av næringsstoffene. I og med at brødet steker på 160 grader dannes heller ikke skadelig transfett av frøene og nøttene.
Dette brødet vil jeg garantert ha i bakeriet mitt :)

100 g mandler
100 g solsikkefrø
100 g gresskarfrø
100 g valnøtter
100 g linfrø
100 g sesamfrø
100 g valmuefrø (jeg brukte halvparten valmuefrø og halvparten chiafrø)
2 ts salt
100 g vann
 5 egg
1 dl olje
1 ts bakepulver
2 ss fiberhusk

Bland nøtter og frø (evt kjøres litt i blender) ha i husk, bakepulver, vann, olje salt og egg. Bland godt med kjøkkenmaskin eller for hånd. La det svelle litt.
Hell/scoop over i en 1-liters brødform kledd med bakepapir.
Stekes midt i ovnen ved 160 grader ca 1 time, evt litt mer. Det hever seg bittelitt, men ikke mye.

Bilde kommer når brødet jeg akkurat har tatt ut av ovnen er avkjølt nok til å skjæres i. Prøv å vente med å skjære i brødet til det er heeeeelt avkjølt.

3 kommentarer:

  1. Hei! Takker for deilig oppskrift! Jeg tok kun en liten teskje salt og synes det var mer enn nok, egentlig. Jeg brukte også chiafrø og tok derfor litt mer vann enn det som sto i oppskriften, siden chiafrø suger til seg væske. Veldig mektig og saftig brød! Holder med en god skive her, så dette er drøyt :)

    Vennlig hilsen
    Nina

    SvarSlett
  2. Kjempe fornøyd med dette brødet! Tusen takk for herlig oppskrift! Dette bakes jevnt nå! :D hurra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra! 😊
      Fint at du er fornøyd :)

      Slett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.