søndag 9. november 2014

Pizzabunn :-)

Igår la jeg ut bilde på facebooksiden min med bilde av en flaaaaat pizzabunn som var så god på smak at datteren min som ikke har noen problemer med gluten syns det var den beste pizzabunnen hun hadde smakt. Flere spurte etter oppskriften, og helt nøyaktig oppskrift kan jeg ikke gi, for jeg lager min egen melblanding, og den vil jeg foreløpig holde hemmelig, men jeg vil tro at det går fint med andre melblandinger også.
Uansett her kommer´n:


455 g glutenfritt mel feks. Toro eller Scärs mix B (ikke bruk alt på en gang, melblandinger oppfører seg forskjellig. Noen trekker til seg mer væske, andre mindre)
1/2 pk tørrgjær
1 ss salt
1 ss sukker/honning/sukrin (gjæren spiser opp sukkeret)
4,5 dl vann
2 ss fiberhusk eller 2 ts xanthangum

Bland det tørre, og hell i vannet. Det beste er å bruke kjøkkenmaskin til dette. Deigen skal slippe kantene på bakebollen såvidt. 
Ha deigen over i en bolle med lokk, men la det være litt lufttilgang. Heves 2 timer på benken. 
Ta en passe porsjon deig på en godt melet overflate, elt inn evt mer mel. Deigen skal kunne kjevles. Legg mer mel under slik at deigen ikke sitter fast. Det enkleste er å kjevle rett på bakepapir, og så "pynte" pizzaen som vi sier her i huset.
Stekes på 230 grader litt under midten.
Dette er en ganske stor porsjon. Resten av deigen oppbevares i kjøleskap, og du kan enkelt lage flere pizzaer inntil 5 dager fremover.


1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.