mandag 11. august 2014

Paleo eplemos


Jeg fikk en pose med nedfallsepler (og litt nedristede epler), og slik frukt må brukes ganske fort siden de ikke holder så lenge (les månedsvis) som besprøytede epler.
Jeg lagde da en paleo eplekake og en apfelstrudel-liknende sak. Oppskrift kommer sannsynlig etterhvert når jeg klarer å få resultatet jeg vil ha.
Resten av eplene ble til deilig eplemos, paleovennlig og blodsukkervennlig. De skal brukes til tilslørte bondepiker, pålegg, fyll til paier osv. Om eplene er stygge spiller ingen rolle. Jeg skjærer bort det verste, om de er litt brune og myke.
Det er faktisk mindre sukker i eplemos kjøpt i butikk enn syltetøy.  Nora sin eplemos inneholder 27 g sukker pr 100 gram, men å lage egen eplemos er fantastisk enkelt, så hvorfor kjøpe noe som du kan lage selv og dessuten sunnere?
Denne oppskriften inneholder ingen mål, for smaken på eplemosen er avhengig av hvor søte eplene er og hvor søtt du liker å ha eplemosen. Selv brukte jeg litt honning, fordi det var ganske syrlige epler.
Kanel er med på å stabilisere blodsukkeret, og gir i tillegg en ekstra god smak på eplemosen.

Epler
Litt vann
Sitron
Evt honning
Kanel

Skrell eplene og ta ut kjernehuset. Eller skjær rundt kjernehuset. Del i biter. Jeg liker å ha litt biter i eplemosen, men hvis du vil ha skikkelig mosete mos, kan du dele i mindre biter.
Ha de over i en kjele med litt vann. Et par dl til 2-3 liter epler er nok. Det er mest for at det ikke skal svi seg. Når eplene blir varmet opp, blir de myke og går i oppløsning. 
Ha over saften fra sitron. 1/2 sitron brukte jeg til en full kjele på 3 liter.
Kok opp og la koke i 15 minutter eller til det er eplemoskonsistens. Den er ganske tynn, men vil tykne bittelitt når det avkjøles. 
Smak til med evt honning og kanel. 
Ha mosen på rene, varme syltetøyglass hvis du har dette liggende. Skru lokket til. Når mosen blir avkjølt, vil lokkene forsegles, dvs tutten oppå lokket går ned igjen. 

(Klippet fra wikipedia)
Sylting er en konserveringsmetode for matvarer. Den er spesielt brukt til fruktbær oggrønnsaker. Frukt og bær har et naturlig innhold av sukker og pektin som er viktig for et godt resultat, bl.a god smak og fyldig konsistens. Dersom råvarene har lavt naturlig innhold, kan pektin og sukker tilsettes under tilberedningen.
Koking er viktig for å bryte ned gjær- og muggsopper og andre mikroorganismer. Like fullt skal koketiden være kort for at råvarene ikke skal koke i stykker. Koking reduserer også råvarens vitamininnhold.
Ferdigkokt masse fylles i varme, steriliserte glass som forsegles (Norgesglass). Deretter er rask avkjøling viktig for at ikke nye mikroorganismer skal få utvikle seg. Ved nedkjøling vil innholdet i uskadde glass med forsegling og lokk få mindre volum slik at inneholder får undertrykk og blir hermetisk forseglet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.