lørdag 8. mars 2014

Paleo-pottis, friterte plantainskiver- eller kokebananskiver



Jeg har sett på denne grønnsaken som ser ut som en banan hver gang jeg har handlet i asiatiske butikker, men ikke turt å kjøpe den. For hva kan den brukes til? Har vært skeptisk til å prøve. Men nå hadde jeg altså kjøpt noen for flere uker siden, og jeg måtte bruke den før den måtte kastes. Jeg hadde lest ett eller annet sted at man kan fritere skiver og spise som pottis, og det ville jeg prøve. 
Jøyemeg og himmalaya, jeg har virkelig gått glipp av noe. Det smakte jo kjempegodt! Sprø og salte. Litt som potetgull, men likevel ikke. Vet hva jeg skal ha neste gang jeg får salthunger, ihvertfall :-)

Her er litt info om denne grønnsaken: 
Kokebananer inneholder mindre sukker enn bananer, og er mye fastere i kjøttet. Når de er grønne og undermodne, inneholder de endel stivelse og smaker ikke så mye i rå tilstand. Når de er modne/svarte, blir de søtere. Vanlige bananer inneholder 83% vann, mens kokebananer inneholder bare 65%.
Næringsinnholdsmessig er de ganske like vanlige bananer.Kokebananer kan ikke spises rå, men må behandles på en eller annen måte.
Rundt om i verden, brukes de omtrent som vi bruker våre poteter. De stammer fra India og sørlige Asia, men er veldig populære i Vest-Afrika og de karibiske landene. 
Plantainbladene er større og sterkere enn bananblader. De kan bli 2 meter lange, og brukes til å pakke inn mat som stekes i bladene.
Plantainen kan kokes, stekes, friteres, tilsettes i suppe, grilles, bakes og dampes. Modne plantainer brukes i søte retter.

1 Cup (skivede, ca.148 g grønne plantainer
181 kcal
Fett: 1 g

Mettet fett: 0 g
Kolesterol 0 g
Natrium 6 mg
Kalium 739 mg
Magnesium 54.8 mg
fosfor 50.3 mg
Zinc 0.2 mg
Copper 0.1 mg
Selen 2.2 mcg
Vann 96.6 g
Omega 3 fettsyrer 37 mg
Omega 6 fettsyrer 63.6 mg
Kostfiber 3.4 g
Sukker 22.2 g
Total karbohydratinnhold 47.2 g
Vitamin A 1668 IU
Vitamin C 27.2 mg
Vitamin E 0.2 mg
Vitamin K 1mcg
Vitamin B6 0.4 mg
Thiamin 0.1 mg
Riboflavin 0.1mg
Folin 32.6 mcg
Choline 20 mg
Pantothenic Acid 0.4mg
Protein 1.9 gm

 Buzzle: http://www.buzzle.com/articles/plantains-nutrition-facts.html
 http://www.buzzle.com/articles/plantains-nutrition-facts.html

2 plantainer
3 ss kokosolje
litt himalayasalt, eller annet salt. Himmalayasalt har innhold av mineraler som ikke vanlig bordsalt har.

Skrell plantainene. Det kan være litt vanskelig uten å risikere at mye kjøtt følger med skallet, så her er en snutt om hvordan du kan gjøre det.
Skjær i tynne skiver, ca 1-2 mm for pottis, litt tykkere hvis du liker det.
Varm kokosoljen opp i en liten kjele eller stekepanne og fritér noen biter av gangen. Snu etter 1-2 minutter og fritér noen sekunder til. De skal bli litt gyldne, men ikke altfor brune.
Ta over på papir slik at de får renne av seg, og salt dem umiddelbart for at saltet skal feste seg.
Server til dip eller spis som de er. Bør spises ganske straks, for de blir myke etterhvert. De kan tørkes i ovnen eller en dehydrator hvis du vil ha de sprø igjen. 
Her friteres de i kokosolje

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.