søndag 2. mars 2014

Når enden er god.......Paleo oksehalesuppe


Electus
bildet er lånt fra cookipedia
Oksehalesuppe er utrolig godt, lettvint å lage, billig og veldig sunt. Det eneste som trengs mye av, er tid. Suppen blir best av lang koketid.
Jeg var i Sverige og handlet tidligere i vinterferien, og fant oksehaler til 49 kr/kg. Det er bittelitt dyrere i Norge, men fortsatt ganske billig. (tror det koster 70-80 kr/kg her)
Jeg surfet litt rundt og fant litt inspirasjon her og der, lagde min egen lille variant, og her er oppskriften:

1 kg oksehaler i skiver.
4-5 gule løk, skrelt og delt i båter
5-6 fedd hvitløk, skrelt og delt i 2
4-5 gulrøtter, skrelt og delt i cm-tykke skiver
1/2 sellerirot, skrelt og delt i cm-store terninger.
3 ss smør/kokosolje/olivenolje (økologisk meierismør er ganske mye billigere i Sverige)
1 kartong knuste tomater (500 g)
en liten slump rødvin (jeg hadde ca 1 dl)
vann til det dekker
2 laurbærblad
1 anisfrø (kan sløyfes, men skal fremheve tomatsmaken)
salt og pepper

Fres oksehalene i smør/olje til de har fått stekeskorpe. Ha i løk og hvitløk og fres litt til løken blir blank. Ha i resten av ingrediensene. Ha på vann til det dekker innholdet i gryten.
Kok opp og la småputre i minimum 3-4 timer. Gjerne myyyyyye lenger. 
Oksehaler inneholder mye gelatin, noe som skal være godt for mage, hud og hår. 
Du kan lese om kraftens helbredende evner hos all den rare maten

1 kommentar:

  1. Hei, takk for at du lenker til meg! Og for en fin blogg :)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.