tirsdag 29. oktober 2013

Gresskarsmør..... eller pumpkin butter


Det er gøy å lage gresskarhode, det blir så fint med lys inni.
Men hva skal man gjøre med innholdet man skraper ut av gresskaret?
Etter å ha googlet litt, ville jeg prøve å lage puré av gresskarkjøttet. Det brukes mye hermetisert gresskarpuré i paleooppskrifter.
Så jeg begynte å lage det, men så fant jeg oppskrift på hva man kan bruke puréen til også, og da ble jeg nysgjerrig på å prøve å lage gresskarsmør, eller pumpkin butter.
"Smøret" kan brukes til en rekke ting.

- på havregrøten
- på brødskiva
- i yoghurten
- i krydderkake
- bruk det på pannekaker eller vafler for en eksotisk smak
- kan blandes med bananis (frosset banan som blendes)


Innholdet av 1 middels stort gresskar 2-3 kg (bruk en god iskremskje for å få ut innholdet)
1 dl vann
1 dl kokossukker
1 ts salt
1 ss kanel
1 ts malt nellik
1 ts malt ingefær
1/4 ts malt muskatnøtt
saften av 1/2 sitron

Kok opp vann og ha i gresskarkjøttet og krydderet. Senk varmen og la putre i 30-45 minutter, til det blir en tykk masse. Tilsett sitronsaft på slutten.
Ha over i lufttett glass eller plastboks.
Oppbevares i kjøleskapet i inntil 2 uker, eller frys ned i porsjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.