mandag 10. desember 2012

Rosettbakkels, julekake frem fra glemselen.......

For maaaange år siden kjøpte jeg rosettbakkelsjern uten en gang å ane hva det skulle brukes til, fordi jeg syns det var så fint. Jernet får du kjøpt på Jernia og andre velassorterte kjøkkenutstyrsbutikker.

Jeg har lagd "vanlige" rosettbakkels før, men gluten, melke og sukkerfrie har jeg ikke prøvd meg på.
Spent var jeg derfor på hvordan disse ble, og gøy er det at jeg virkelig kan anbefale disse knasende sprø, lette, søte rosettbakkelsene.
De ble kanskje ikke helt perfekte, litt "boblete" her og der. Men de smaker godt, det kan jeg love deg.
Oppskriften jeg bruker, fant jeg på Din Mat. Jeg valgte den fordi den inneholder lite søtning og ikke melk. I tillegg skal man blant annet bruke potetmel, og da blir de ekstra sprø. Jeg har selvfølgelig byttet ut hvetemel med glutenfritt og sukker med alternativ søtning.

3 egg
6 ss sukrin, xylitol, palmesukker eller ønsket søtning.
4 dl vann
3 dl potetmel
3 dl glutenfritt mel, bruk miks eller annet egnet mel, feks. 1 1/2 dl rismel og 1 1/2 dl tapioka.

olje til steking, eller smult som DinMat har i oppskriften. Jeg syns det blir litt dyrt, og syns rapsolje fungerte fint. 

Bland sammen alle ingerdiensene til en jevn røre. Varm olje i en tykkbunnet, middels stor kjele til 180 grader, det bør være 4-5 cm dypt. Stikker du en trepinne ned til bunnen vil det bruse rundt den når det er varmt nok hvis du ikke har termometer.
Hold rosettjernet ned i gryta slik at det blir varmt før du dypper det i røra. Pass på å ikke dyppe lenger enn litt over halvveis på jernet. 
Hold jernet ned i gryta (under oljeoverflaten) til kaken nesten løsner fra jernet. Beveg jernet litt opp og ned i oljen til den løsner, eller bruk en gaffel forsiktig langs kanten på kaken til den løsner.
La kaken koke litt før du snur den og lar den koke litt på andre siden. Ta opp med gaffel eller hullsleiv over på rist dekket med tørkepapir.
Fortsett med neste kake, og blir du flink, kan du gjerne klare 2-3 kaker på én gang.
Denne røren er nok til å fylle en stooor kakeboks.
Strø over melis og legg over i kakeboks når de er avkjølt.

Jeg lager melis av xylitol som jeg kjører i blender til det er blitt til melis. Pass på å vente med å ta av lokket til melisen har lagt seg. Snakker av erfaring  ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.