torsdag 13. desember 2012

Konfekt med mandelbunn, smørbukkfyll og sjokoladetopp.


Jeg fant oppskriften i VOF-magasinet. Et blad jeg virkelig kan anbefale. Der står det så mye nyttig om økologisk, lavkarbo, mat og helse.I siste nummer er det en rekke oppskrifter man får vann i munnen av. Dette er en av dem. I oppskriften skulle det brukes tagatose. Det er en ny type naturlig søtning som ikke skal påvirke blodsukkeret noe særlig. Det er utvunnet av melkesukker, men inneholder ikke laktose i det ferdige produktet. Det har den egenskapen at det karamelliseres og gir en brun farge på bakverk. Jeg har ikke funnet det på iHerb enda, men venter i spenning på at de skal ta inn noe liknende.Jeg hadde ikke tagatose, men brukte kokossukker og xylitol.

Fordi jeg ikke eier tålmodighet, ble ikke resultatet konfektkake med 3 lag, men konfekt. Jeg ventet ikke lenge nok med å legge på neste lag, så de to første lagene blandet seg. Men jeg skal nok lage mer av dette før jul, så jeg må huske på å ta bilde av det og vise hvordan det egentlig skal se ut :-)

Her er oppskriften:

Kakebunn:

250 g mandler
2 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
1/2 ts himalayasalt
2 egg
40 gram kokossukker (egentlig tagatesse i oppskriften i VOF)
80 gram xylitol (egentlig sukrin i oppskriften)

Sett ovnen på 160 grader. Bruk en ildfast form som er ca 20 cm i diameter, eller 20x20, så er det lettere hvis du skal skjære opp i ruter. Kle bunnen av formen med bakepapir og smør bakepapiret med litt smør. (eller melkefri margarin)
Kjør mandlene i blender til de er nokså finmalte, men ikke til mel. Ha mandelmassen over i en bolle og bland inn fiberhusk, bakepulver og salt. 
Pisk egg og søtning i fem minutter til lett eggedosis og bland dette i mandelmassen. Ha røren over i formen og stek på midterste rille i 15-20 minutter. Avkjøl (HELT) på rist i formen.

Smørbukkmasse:

80 gram kokossukker (egentlig Tagatesse)
80 gram xylitol (egentlig 50 gram sukrin)
100 gram meierismør (du kan erstatte dette med melkefri margarin, men jeg vet ikke hvordan smaken blir da. ( i oppskriften i VOF brukes ikke smør, men jeg syns det ble en litt brent lukt av kokossukkeret og fikk litt hetta, så jeg blandet i smør for å få en mildere smak. Da smakte det smørbukk! :-) Du kan droppe smøret, men da må du smelte søtningen på svaaaaaakk varme)

Bland kokossukker og xylitol i en tykkbunnet kjele og varm til det smelter på svak varme. Senk varmen ytterligere (fordi kokossukkeret brenner seg lett) og rør med jevne mellomrom. La det småboble i 15-20 minutter, ta kjelen av varmen og la det avkjøle seg noen minutter før du tilsetter smør og rører godt med visp til massen blir glatt. Avkjøl  HELT. Det skal gå an å helle ut karamellmassen. Hvis den er for varm, vil den renne ned i mandelmassen.
Hell smørbukkmasse over bunnen som fremdeles er i formen. Sett bunnen i kjøleskap og la det stivne.

Sjokoladetrekk:

100 gram mørk sjokolade. Minst 70 % (linker til en økologisk pakke med 10 stk á 100 gram)
60 gram smør eller melkefri margarin.

Smelt sjokoladen og smøret forsiktig over vannbad og  rør sammen til en jevn, blank sjokoladesaus. La avkjøle noe og hell sjokoladesausen over den stive, kalde karamellen på kaka. Sett kaken tilbake i kjøleskapet til sjokoladen har stivnet. Ta kaken ut og del den opp i firkanter med en skarp kniv. Varm kniven opp under varmt vann, tørk av og skjær opp i biter hvis det er vanskelig å dele opp uten at sjokoladen sprekker.
Som du ser, er 2 to nederste lagene blitt ett. Men øvelse (og tålmodighet) gjør mester.

2 kommentarer:

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.