søndag 29. juli 2012

Glutenfrie pølsebrød eller rundstykker

 Oppskriften fant jeg i kokeboken: Godt uten gluten.
Den heter Elisabeths sprøytebrød. (fordi deigen skal kunne sprøytes ut på bakebrettet med en sprøytepose, noe jeg ikke syns var så lett, så jeg brukte slikkepott og klæsja deigen ut på brettet og formet til ca pølsebrød))

Bittelitt flate for å være pølsebrød, det blir nok bedre neste gang med mer mel. :-)

50 g gjær
5 dl vann eller melk (jeg brukte vann)
0,5 dl olje
1 ts salt
1 dl kesam (erstattet jeg med Tofutti "rømme" 
9-10 dl fin glutenfri melbanding. Jeg brukte Schärs b-mix
Jeg hadde også i 1 ss fiberhusk og 1 ts xanthangum, men det stod ikke i oppskriften.

Bruk helst kjøkkenmaskin til denne oppskriften.
Smuldre gjæren i bollen.
Ha i fingervarm væske, olje salt, Tofutti og mel i bollen og elt deigen kraftig . Konsistensen skal være som en tykk sukkerbrødrøre, ikke som en fast deig. (Ganske tykk sukkerbrødrøre fant jeg ut at det bør være)
Ha deigen over i en kraftig sprøytepose. Lukk den store åpningen og trykk deigen ut i like store boller (eller avlange emner) på bakepapirkledt plate.
La bollene heve utildekket i romstemperatur i 45-60 minutter.
Pensle forsiktig med egg, strø evt på valmuefrø til pynt.
Stekes midt i ovnen på 250 grader 10- 12 minutter.
La brødene avkjøle under kjøkkenhåndkle.

Evaluering: Mulig jeg tilsatte for lite mel, for disse fløt utover bakebrettet. Jeg måtte samle dem inn flere ganger og stekte dem uten at de hadde hevet seg mer enn noen minutter.Før jeg stekte dem strødde jeg over litt glutenfritt mel for å prøve å få de til å holde seg samlet.
Jeg satte dem inn ved 125 grader og økte temperaturen etter 10  minutter. Stekte dem i ytterligere 10-15 minutter. De største (som hadde vokst sammen) måtte jeg steke enda lenger, for de var deigete i midten.  
De ble veldig gode som  ciabattabrød, og fungerte helt fint som pølsebrød.
Neste gang vil jeg måle melmengden mer nøyaktig. Jeg er nemlig veldig slumpete av meg når det gjelder å tilsette mel. Mye på grunn av at mange glutenfrie meltyper oppfører seg forskjellig ifht til væske.

9 kommentarer:

  1. Hevet de? I min enfoldighet trudde jeg gluten måtte til for å heve en deig. Og at man derfor bruker bakepulver i glutenfritt brød.

    Men brødene ser veldig lekre ut :)

    SvarSlett
  2. Hehe, jo de hevet seg fint. Det ble faktisk store luftlommer i flere av dem.
    Har funnet ut at hvis man setter rundstykkene inn i middels varm ovn og øke på etterhvert, så trenger ikke nødvendigvis bakverket å heve så mye før steking. :-)

    SvarSlett
  3. Kjempefin glutenfri blogg. Jeg skriver min egen glutenfrie blogg her:
    http://www.nordiskrawfood.com kom gjerne inn :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Har tatt en titt allerede. Ser kjempefin ut. Flott med litt ny input :-)

      Slett
  4. Fin blogg med mange supre oppskrifter! Nå fikk jeg bakeinspirasjon :) Jeg kommer definitivt til å teste pølsebrødoppskriften din. Selv prøver jeg å få til gode pitabrød uten gluten og gjær, men det er ikke lett...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :-)
      Pitabrød har jeg ikke fått til sånn helt supert, men har ikke gitt opp.

      Slett
    2. Vanskelig å få til både konsistens og smak. Jeg følger uansett med videre på bloggen din :)

      Slett
    3. Det var synd. Hva slags mel brukte du?

      Slett
    4. Vanskelig å få til pitabrød altså - jeg har ikke prøvd pølsebrødene dine ennå :)

      Jeg har prøvd å lage pitabrød med Finax mjölmix, men det ble ikke så bra. Det hadde sikkert blitt bedre med gjær. Får fin konsistens med Jyttemel, men pitabrød skal liksom ikke smake som søte lapper... :) Men jeg prøver videre!

      Slett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.