tirsdag 8. mai 2012

Mitt superenkle brød: Nå også til brødbakemaskin

Jeg har mye stæsj som ligger i skap og skuffer, som altfor sjelden blir brukt.
En av disse er brødbakemaskinen min.

I rekken av ting som slutter å virke i 2012 er elementet til undervarme på stekeovnen min, og siden jeg da er uten stekemuligheter på sterk varme pga dette for tiden måtte brødbakemaskinen min til dyst igjen.
Jeg måtte justere endel på oppskriften, og noen brødbakemaskiner tar større deiger enn andre. Min tar brød med 3-4 dl væske, så sånn ca oppskrift blir slik:

4 dl kaldt vann.
1/2 pk gjær
1/2 dl glutenfritt havregryn
1/2 dl Fibrex (fås i Sverige eller på Allergimat. Selges også som sukkerroefiber på helekosten)
1/2 dl solsikkefrø
1/2 dl linfrø
1/2 dl gresskarkjerner
1 ts salt
1/2 dl olje, feks rapsolje eller olivenolje.
Glutenfritt mel. (Jeg setter ikke noe mengde, deigen skal samle seg nok til at du kan helle litt olje over mens maskinen går for å "glasere" deigen. Men deigen skal fortsatt være bittelitt klissete. Har du for mye mel blir det kompakt, og har du for lite mel, kan det bli for vått inni.


Ha vann, frø, gjær, fibrex, havregryn og salt i maskinen. Sett den på deigprogrammet og hell på melet litt etter litt til deigen samler seg nok til at du kan helle over oljen. Du kan hjelpe til med slikkepott for å få oljen fordelt rundt hele deigen. Deigen skal være bittelitt løs. Skru av maskinen når deigen har fått olje fordelt rundt hele.
La deigen godgjøre seg 10-20 timer. Sett på stekeprogram til stort brød og brunere skorpe hvis du har mulighet til det. Min brødbakemaskin fra billigmerket Melissa har ikke mulighet til det, så jeg måtte steke brødet litt til i stekeovnen (på kun overvarme hos meg om dagen)
Det bør steke ca 1 1/2 time. Lager du deigen om morgenen, kan du sette på timer slik at du har nybakt brød ferdig når du står opp morgenen etter. Det er litt luksus.
:-)

2 kommentarer:

  1. Fantastisk oppskrift! Må testes!

    SvarSlett
  2. Takk. :-)
    Flott om du gir tilbakemelding på hva du syns :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.