mandag 16. januar 2012

Flytende pizza fra God Morgen Norge

På torsdag var det et innslag på God Morgen Norge om glutenfri pizza. Den ene oppskriften var på "flytende pizza". Dvs at deigen er så løs at den smøres utover bakeplaten. Den måtte jeg prøve meg på. 

Hos oss går det greit med litt hvit geitost av og til uten at det blir reaksjoner på det. Det er det jeg har brukt på denne pizzaen. Tåler du ikke ost av noe slag, kan du bruke grovknust potetgull eller smøre over et tynt lag med potetmos. (uten melk, selvfølgelig)

Flytende Pizza: 

3 dl lunket vann 
2 ss olje 
1/2 pk gjær
1 ts  salt
ca 6 dl glutenfritt mel. 

Tilpass litt etter hva slags mel du bruker. Deigen skal være tykkere enn vaffelrøre, men løsere enn vanlig pizzadeig. 
Den skal være smørbar. I denne pizzaen brukte jeg Finax fin mix, men den ble litt svampaktig og bunnen ble ikke sprø, så Schärs B-Mix er nok som vanlig best å bruke. 
På God Morgen Norge brukte de Semper finmiks med hvetestivelse.
Rør sammen ingrediensene og smør det utover en bakepapirkledt plate med en slikkepott eller en stekespade. Deigen kan gjerne forstekes litt før du legger på fyllet.
Stekes ved 250 grader på nederste rille i 10-15 minutter, til pizzaen er ferdig.  Pass på at bunnen blir ferdigstekt.

Til fyllet er det jo smak og behag som avgjør, men Toro har flere typer pizzafyll på pose som egner seg for allergikere. Ellers pleier jeg ofte å bruke pasta-tomatsaus og ha litt ekstra ferskpresset hvitløk over.
Noen derter med hvitløksolje her og der er veldig godt.
Pølser type God Og Mager, Finsbråten Mer Smak eller Leiv Vidarpølser er gluten og melkefrie.

Tips på tampen: Jeg har kjøpt "toastbags" som man kan riste brødskiver/ lage smørbrød i. Pizzastykkene ble kjempegode når vi varmet dem opp dagen etter i posen. De kan kjøpes på Allergkost.no

1 kommentar:

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.