tirsdag 4. oktober 2011

Mandelmelbrød med oliven og rosmarin - lavkarbo, paleo, uten gjær, glutenfritt, sukkerfritt og melkefritt


Igår lagde jeg mandelsmør til dette brødet. Mandelsmør er ganske dyrt å kjøpe i butikken. Det er absolutt ikke vanskelig. Du trenger en god blender eller food processor og litt tid. Fremgangsmåte til mandelsmør finner du på Superlivsstil sin side her.
Oppskriften til brødet er til en ganske liten brødform. Det hadde ikke jeg, men jeg hadde bakepapir i formen og lagde delen deigen skulle i mindre ved å legge en annen bakepapirklump i den ene enden av formen (var det forståelig?) Ellers kan du lage dobbel porsjon. Brødet ble kjempegodt og saftig. Bittelitt kakeaktig. Neste gang vil jeg prøve å ha litt Fibrex i for å få litt mer brødsmak på. Til en suppe er dette supert med smør på. Ellers er det godt med søtt pålegg eller ost. Kjøttpålegg er nok ikke så godt til dette brødet.
Brødet er bakt etter oppskrift fra boken The Gluten Free Almon Cookbook av Elana Amsterdam. Jeg har gjort om litt på den siden jeg ikke hadde arrowrot.
Anyway, her er oppskriften:

3/4 cup eller 1,8 dl mandelsmør
2 ss olivenolje
3 store egg eller 5 små/medium
1 ss yaconsirup
1/4 cup  eller mandelmel (blanched, dvs mel av mandler uten "skinn")
2 ts johannesbrødkjernemel
1-2 ss fiberhusk
1/2 ts salt
1/2 ts bakepulver
1/4 cup eller 0,6 dl finhakkede svarte oliven
1 ss frisk eller 1 ts tørket rosmarin


Forvarm ovnen til 180 grader. Kle brødform med bakepapir. Hvis formen er for stor kan du legge noe i den ene enden under bakepapiret.
Bland mandelsmør og olje til en jevn røre. Visp inn eggene og sirupen. Bland i de andre ingrediensene. Hell røren i formen og stek i 45-55 minutter. Sjekk ved å stikke en kniv eller strikkepinne inn til midten av brødet. Når du tar den ut igjen skal det ikke sitte igjen deig på den.
La brødet hvile i formen i 1 time.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.