mandag 8. august 2011

Jordbæris av kokosmelk og egg


Jeg er i veldig ismodus om dagen, og idag hadde jeg lyst til å prøve om jeg kunne lage jordbæris på samme base som kokossjokoladeisen jeg lagde her om dagen.
Det gikk absolutt an! Makan til god is, altså! :-)
Og denne gangen rørte jeg sammen hele greia i blenderen. Gikk like bra det, selv om det ikke akkurat ble eggedosis av eggene.
Blender kan faktisk brukes til det meste. Lagde pannekakerøre i blenderen her for en stund siden også. Funket like bra, det.

Her kommer iallefall kokosmelkjordbærisoppskriften:

5 egg
4 ss kokossukker eller annet naturlig sunt søtningsmiddel.
1 boks kokosmelk
1 ss lecithin
2-3 pipetter Stevia Vanilla Creme (prøv deg fram. Husk at smaken blir mildere når isen er frossen)
1/2 pose frosne jordbær
Evt. 2 småposer Stevia 

Pisk sammen egg og kokossukker. Ha i kokosmelk, lecithin, stevia. Ha oppi jordbærene litt etter litt. Blend til alt er jevn masse. Smak til med evt mer stevia . Hell over i ismaskin og lag is etter bruksanvisningen, eller ha i en lufttett boks og legg i fryseren. Da bør du røre om hver halve time til isen er ferdig.

10 kommentarer:

  1. Genialt! Må prøves! Har ikke fått testet sjokoladeversjonen ennå heller.. Må kjøpe mer kokosmelk.

    Bare for å advare deg så kommer jeg mer på besøk på bloggen din fraomover. ;) Nå MÅ jeg prøve å kutte ned på melkeprosukter. I sommer har det helt tatt av...... Det er noe med lavkarbo og melkefritt jeg ikke helt får til - men jeg jobber med saken! :)

    SvarSlett
  2. Såg nydelig ut! :-) Vi tåler ikke egg, så vi lager uten, smaker helt nydelig, det også.
    Og nå som ismaskinene kun koster 299,- på Coop, er det jo knapt noen som ikke kan skaffe seg en...! :-) Et must når man har barn som ikke tåler kjøpe-is!

    SvarSlett
  3. Helen:Hyggelig med besøk ;-) Det er faktisk ikke så vanskelig å kutte ut melk når man først har bestemt seg, selv om det virker umulig før man setter igang :-)
    Supermatforbarn: Mm!
    Helena: Nei man MÅ ikke ha egg oppi. Da anbefaler jeg å ha oppi lecithin, for det gjør isen tykkere. Det er flere amerikanske bloggere som har lagt ut oppskrifter på kokosiser og andre iser som ser nydelige ut : http://www.sheletthemeatcake.com/2011/08/dairy-free-strawberry-ice-cream/ http://www.nourishingmeals.com/2009/06/dairy-free-sugar-free-strawberry-ice.html

    SvarSlett
  4. denne så fantastisk ut -skal prøves i dag :) men hvilken type kokosmelk bruker du? jeg har en organal med 17% fett og en lettvariant med 6% fett....

    SvarSlett
  5. Jeg kjøper en billig type fra Smart Club. Det er ikke lettvariant jeg bruker. Vet ikke hvordan den er, men det går sikkert fint uansett type. Kanskje den blir mer fyldig med tung-variant. :-)

    SvarSlett
  6. hei, hvor får man kjøpt lecithin?

    SvarSlett
  7. Jeg kjøper lecithin på iHerb:http://www.iherb.com/Now-Foods-Lecithin-Granules-Non-GMO-1-lb-454-g/303?at=0 Mulig at de har det på helsekostbutikker. Lecithin lages av bl.a soya og solsikke.

    SvarSlett
  8. Tusen tusen takk! Har nettopp spist denne med tårer i øynene ;) Jeg eeeelsker is, men har nettopp fått beskjed om at jeg har intoleranse mot melkeprotein. Denne var like god som vanlig iskrem. Håper det ikke gjør noe at jeg har lagt oppskriften ut på bloggen min. Har selvsagt linket til deg :) Du er en reddende engel :)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.