onsdag 15. juni 2011

Innbakte pølser

Jeg strødde over chiafrø for å få opp næringsinnholdet. Mer fiber, kalsium og omega-3

Da jeg var liten kom storesøsteren min hjem etter heimkunnskap en dag med oppskriften på innbakte pølser.
Det var en höjdare som lørdagskos i mange år. Den opprinnelige innbakte pølsen er en halv pølse pakket inn med ost og løk i gjærdeig. Det var jo bare SÅ godt!
Idag skulle jeg bake hamburgerbrød for sønnen min og ett barn til for sommerturen i barnehagen imorgen.
Jeg lagde stor porsjon,(oppskriften er halvert) for jeg tenkte at jeg skulle bake ekstra hamburgerbrød, noen pølsebrød og så fikk jeg lyst til å prøve meg på innbakte pølser.
Siden ingen av barna min liker løkbiter og det ikke finnes noe godt alternativ til ost enda, pakket jeg bare pølsene inn i deigen.
Pølsene var frosne og deigen var ganske løs, så det enkleste var å brette deigen over pølsa. Neste gang vil jeg tilsette mer mel i deigen.

5 dl lunkent vann
1 ts salt
1/2 dl knust bokhvete eller glutenfri havregryn
1 ts xanthangum
1 pakke gjær
1 dl olje 
1/2 pakke Schärs B-mix evt mer.


1 pakke Go'og mager pølser eller andre melkefrie pølser
evt ketchup til å ha inni. Jeg lager min egen sukkerfrie variant med tomatpuré, eplesideredikk, xanthangum, vann og sukrin.


Ha vann, salt og gjær i bakebolle. Ha oppi bokhvete/havregryn og xanthangum mens maskinen går. Tilsett etappevis melet til deigen samler seg i til en klump i bollen. Hell olje i langs kanten av bakebollen mens maskinen fortsatt blander. Deigen skal ikke være klissete å ta på når oljen har lagt seg utenpå deigen.
Ha deigen på en bakematte eller smurt bakeflate. Del opp i ganske små biter, som litt store golfballer (hvis det finnes)
Trykk deigen flat, ca.1/2 cm tykk. Legg en pølsebit midt på hver deigbit og brett deigen over fra hver side, evt kan du ha litt ketchup på deigen før du legger på pølse. Jeg prøvde også lit hjemmelaget dressing.
Trykk deigen forsiktig sammen. Det gjør ingenting om endene på pølsene stikker ut.
Heves 30 minutter og stekes ved 220 grader ca 15 minutter eller til deigen er gyllen.
Hvis det blir ekstra deig til overs kan du lage pølsebrød som kan fryses ned til en annen anledning.
Rull passe store biter med et forsiktig press slik at deigen henger sammen. Stekes som de innbakte pølsene. Strø evt over chiafrø for ekstra næring. Server salat ved siden av.
Bilder kommer :-)
Deigen egner seg fint til pølsebrød og hamburgerbrød. 

2 kommentarer:

  1. Innbakt pølse er veeeldig godt :-) Fin header du har fått, forresten!

    SvarSlett
  2. Det er godt med gluten og melkefrie også, ja :-)
    og takk :-)
    Har brukt mange timer før jeg (kanskje) endelig er fornøyd :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.