lørdag 4. juni 2011

Crispo-sjokolade uten melk, gluten og sukker

 

Idag har jeg laget Hjertemats karameller. Mmmmmmmm!
Jeg hadde smeltet altfor mye kakaosmør, så jeg måtte bruke opp resten av det til å lage sjokolade.
Spirte og tørkede bokhvetekorn kunne brukes her for å lage "Crispo"-tekstur.

Jeg slumpet sammen sjokoladeingrediensene, så noen nøyaktig oppskrift finnes ikke. Dette er ca-mål:

6-10 ss Kakaosmør smeltet i vannbad.
4-5 ss Mandelsmør lag selv eller kjøp.
1 ss Raw kakao
1 dl Buckwheaties 
1 ss Lucuma
1 ss Mesquite
Litt kvernet Himalayasalt
Noen dråper Stevia English toffee. Smak til selv. For mye kan gi en bitter smak.
4-6 ss Agavesirup ( kan erstattes med yaconsirup, det gir mindre blodsukkerstigning)


Rør sammen ingrediensene og hell over i silikonformer eller små konfektformer.
Slik ser de ut inni. Yummy! Bokhvetekornene smaker ikke så mye, men det gir en fin tekstur på sjokoladen. Jeg var litt vel ivrig på saltkverningen, men smaken av salt, krisp sjokolade var faktisk veldig god.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.