søndag 29. mai 2011

Sunnere belgiske frokostvafler uten melk, gluten og sukker


Idag var det tomt for brød. Jeg glemte å bake/kjøpe brød igår. Hva gjør man da? Jo, rører sammen en vaffelrøre og lager søndagsvaffelfrokost:

5 egg piskes til eggedosis
2-3 dl kokosyoghurt
2 ss chiafrø
1 dl hampmel 
2 dl havregryn
1 ss lucuma
1 ss mesquite
1 dl Milda Culinesse eller smeltet melkefri margarin
1 dl rismelk
2 ts bakepulver
litt agavesirup, sukrin eller xylithol til søtning
Glutenfri melmiks
Evt vann hvis røren er for tykk.


Rør sammen og la svelle en liten stund. Tilsett evt mer vann hvis den blir for tykk.
Stekes i belgisk vaffeljern på minste styrke for å ikke ødelegge det sunne fettet i hampmelet, eller vanlig vaffeljern. Eller stekes som lapper. 
Ved lav steketemperatur og lengre steketid i vaffeljern, blir vaflene sprø og deilige.
Jeg serverte vaflene med hjemmelaget frysesyltetøy laget med sukrin,  smør, kanel og kokossukker, sukrin og xylithol




Det som gjør disse vaflene sunnere er hampmelet, chiafrøene, havregryn, mesquite og lucuma.
Jeg hadde klippet inn masse nyttig om dette, men det ble så rart på innlegget. Fant nyttig stoff på Sanabona, Norsk Havre og Navita Naturals

6 kommentarer:

  1. Med smør, sukker(xylithol) og kanel. Mmmmmmmmm!:-)

    SvarSlett
  2. De så kjempegode ut!
    Tips hvis du klipper og limer fra andre nettsider: klipp ut, lim inn i notatblokka, klipp ut og lim inn på bloggen. Da renser du teksten for skjulte koder osv. Hilsen en NERD!! ;-)

    SvarSlett
  3. Åh! Takk, Tone. Skal se om jeg skjønner hva du mener, for jeg aner ikke hvor notatblokka er ;-)
    Mener du å lime inn på feks Word? Jeg er totalt inkompetent på datagreier. ;-)

    SvarSlett
  4. Nei, word vil ikke fungere!
    Hvis du klikker på Startmenyen - Alle Programmen - Tilbehør - Notisblokk, så kan du lime inn det du ønsker å kopiere der. Så kopierer du det derfra igjen! Det er fordi notisblokka ikke tar med seg alle skjulte koder som web og word har. Du "vasker" vekk kodene og får med deg ren tekst. Da vil teksten være mye enklere å håndtere i f.eks et blogginnlegg :O)

    SvarSlett
  5. Aaahh! Så det er sånn det er! Takk! :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.