onsdag 11. mai 2011

Jordbær-banan-is uten melk, gluten og sukker

Jeg ventet litt for lenge med å ta bilde, den ble softis-aktig. Vil man ha mer is-konsisitens, bør denne få en tur i fryseren.

Frossen banan i skiver er et utmerket utgangspunkt i å lage is i forskjellige smaker!
Jeg har prøvd sjokobanois og idag ble det jordbær-is.

Ca oppskrift blir da:
1-2 frosne bananer i skiver
2-3 dl friske jordbær
2 ts mesquite


Kjør først jordbærene til purè i smoothiemaskin (eller en annen kjøkkenmaskin)
Ha oppi noen biter banan om gangen mens maskinen kjører og tilslutt 2 ts mesquite.
Mesquite er et supermatprodukt som smaker søtt (fruktose), og som inneholder en rekke næringsstoffer som aminosyren lysin, kalsium, magnesium og jern. Det inneholder også mye fiber.

2 kommentarer:

  1. Hm, skal mesquite gi is-smak? Sikker på at du ikke blander med lucuma? Lucuma er i alle fall mye brukt i iskrem! :)

    Men jeg bruker også mesquite i min is om jeg har, mest for å få i meg ekstra næring! :D

    SvarSlett
  2. Hehe, takk for korreksjon der! Selvfølgelig har du rett, og da er det jo ikke rart at jeg ikke merket noe til det. :-)
    Godt å ha noen som er våkne og sier ifra. :-)

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.