søndag 17. april 2011

Cashewnøtt-sjokoladeis uten melk, gluten og sukker i ismaskin(eller uten)

Idag hadde jeg lyst til å prøve meg på den sjokoladeisoppskriften som Superlivsstil har, men jeg manglet så mange av ingrediensene (hadde bare cashewnøttene) så isen ble nok helt annerledes, men det ble god!
Men veeeeldig mektig, så denne porsjonen holder til minst 4 stk.
Best er den når den er helt hard og kald. I ismaskinen min stivner den ikke helt, så den bør nok legges i fryseren etter at ismaskinen er ferdig:-)

Oppskriften blir ca slik ( ca fordi jeg slumpet sammen)
1 pose rå cashewnøtter bløtlagt i minst 2 timer
2 ss kokosolje
1 plate 70 % sjokolade
2 ss 100% kakao
3 pipetter med stevia english toffee
6 ss agavesirup
3 dl havremelk eller rismelk
1 klype himalayasalt


Kjør cashewnøttene til de er helt finmost i en blender eller kjøkkenmaskin med kniver. Jeg bruker Magimix til dette og det er den suveren til.
Smelt i mellomtiden kokosoljen og sjokoladen i vannbad. Tilsett stevia, agavesirup og kakao i sjokoladeblandingen.
Hell dette over i blenderen mens den fortsatt kjører. Tilsett havremelken litt etter litt og bland dette godt. Massen skal ha konsistens som smeltet sjokoladeis. Dryss på en klype salt og  skrap evt av kantene av beholderen hvis noe sitter fast der og kjør litt til.
Sett på ismaskinen og hell massen over i en tynn stråle, mens maskinen jobber.
La maskinen gå til den er ferdig. Er ikke isen helt stivnet kan du ha den i fryseren til den har butikk-is-konsistens.

Hvis du lager isen uten ismaskin, helles massen over i en lufttett boks. Legg i fryseren og rør om hver 1/2time til isen er ferdig for å hindre at det dannes iskrystaller.

Jeg kan tenke meg at det kan lages mange variasjoner av denne isen. Vanilje, jordbær, kaffe,
Sjokoladesmaken i denne var deilig. Som i dyr kjøpeis som er stappfull av sukker og melk. Her er det ingen av delene.
Is med god samvittighet :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.