onsdag 16. mars 2011

Viltgryte

Sist jeg var i Sverige kjøpte jeg viltskav av hjort fra New Zealand.
Det blir dagens middag.
viltskavsgryta
har lånt bilde....
400 viltskav
olje eller smør/margarin til steking
passe mengde tørkede traktkantareller som bløtes i vann
eller kjøp fersk champinjong
1 terning soppbuljong (kjøpt i Sverige, men kan sikkert kjøpes i velassorterte butikker her i landet)
1 soyafløtekartong + litt vann  fra soppen (for soyafløten blir tykk ved koking)
Løk i skiver
Hvitløk, renset og hakket.
Tørket timian
Evt noen enebær. 4 er nok


Brun kjøttet. Stek løk og hvitløk mykt. Stek soppen. Ha alt i en gryte. Løs opp buljongterningen og hell på fløten og evt soppvannet.
Smak til med timian, knuste enebær, salt og pepper.
Server med ris og grønnsaker etter smak.
Nyrørte tyttebær er nydelig til. De kan røres ut med sukrin eller xylitol.



1 kommentar:

  1. Dette kan virkelig anbefales på det sterkeste. Ingen fløte savnes i denne retten. Nyyyydelig smak av vilt og sopp (og løk og hvitløk). Mmmmmmm!!!
    Jeg spiste meg nesten fordervet. Og det gjorde også søsteren min og hennes 4 barn som ikke savnet fløte i denne retten i det hele tatt.

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.