tirsdag 1. mars 2011

Gluten- melke- og nesten sukkerfrie chocolate chip cookies


Fra kokeboka Babycakes, bakeriet som kun baker uten melk, gluten, soya, egg og sukker.

225 g kokosolje
6 ss hjemmelaget eplesaus eller eplemos uten sukker fra helsekosten
1 ts salt
1 ts vaniljeekstrakt
250 g rårørsukker
300 g glutenfritt mel
30 g linfrømel
1 ts natron
1 1/2 ts xanthangum
150 g vegansk sjokoladechips (jeg brukte freia sine 70% Hvis du vil ha helt sukkerfritt kan du kjøpe sjokoladeplate på helsekosten og hakke det opp selv.)
(mine cookies ble ganske myke, men det var nok fordi jeg brukte agavesirup istedenfor rårørsukker, og måtte da tilsette mer mel i oppskriften. Men gode var de. Melet jeg brukte var kikert/fava-mel og tapiokamel og bittelitt Schärs B-mix, for det var det jeg hadde.)

Forvarm ovnen til 170 grader. Ha bakepapir på 2 bakeplater.
Bland olje(smeltet forsiktig i vannbad) eplesaus, salt, vanilje og rårørsukker i en bolle.
Bland melet, natron og xanthangum i en annen bolle. Med en slikkepott bland forsiktig de tørre ingrediensene i væsken og bland til du får en cookiedeig. Bland i sjokoladebitene.
Bruke en melonskje eller 2 spiseskjeer og legg cookiedeigen på bakebrettet med 2,5 cm avstand mellom hver. Trykk forsiktig ned hver kake for å få dem flatere.
Stekes midt i ovnen ved 180 grader i 15 minutter. snu evt brettet etter halv tid.
De ferdige kakene vil være sprø utenpå og myke i midten.
La kakene avkjøle på brettet 10 minutter og flytt dem forsiktig over på en rist og la dem avkjøle helt.
Lagres i en luft-tett beholder i romstemperatur i opptil 3 dager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.