mandag 28. februar 2011

Melkefri risengrynsgrøt med kokosmelk og vaniljepulver


Har prøvd å lage risengynsgrøt med forskjellige typer melk, og har kommet fram til at denne smaker best for oss.

Dette blir sånn ca-oppskrift.
Istedenfor kumelk bruker jeg 1 boks kokosmelk og resten vann i oppskriftene til 1,5 liter væske. Evt mer kokosmelk hvis smaken blir for tam.
Jeg har også et par teskjeer vaniljepulver i grøten når jeg koker den. Malt vaniljestang uten andre tilsetninger

Lag grøten etter anvisning på pakken.
Før brukte jeg en pose vaniljesauspulver (til koking, kokte den sammen med grøten) i grøten, det er veldig godt, men den inneholder vanillin (som ikke er bra for mine barn) og sukker. Hvis sukker og/eller vanillin ikke er så farlig kan du godt bruke vanlig vaniljesaus.
Server grøten med en klikk melkefri margarin, kanel og et strø med sukrin eller kokossukker(kokossukker smaker vidunderlig til)

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Jeg ser du har en veldig fin blogg med mange gode tips. Selv har jeg fått en mystisk sykdom og på følgene matintoleranser som jeg nå ha hatt i over to år. Jeg har vært hos lege nesten ukentlig det siste året, men de finner rett og slett ikke ut av hva som feiler meg. Det eneste siste nye er at jeg har allergi mot eggehvite. Det hjelper meg lite, for jeg blir så dårlig av frityr, sjokolade, melk, ost osv. I påsken tydde jeg til vingummi-smågodt i stedet for kvikklunsj, men ble dårlig av det og. Jeg lurer på om du har tips til hvor jeg kan få utredet om mine mationtoleranser? I mellomtiden skal jeg prøve noen av dine retter =) =)

    Hilsen Linn Therese

    SvarSlett
  2. Hei-hei, og takk for skryt, det varmer :-)
    Når det gjelder utredning for matintoleranser anbefaler jeg deg å oppsøke en god ernæringsspesialist som er seriøs og godt kjent med forskjellige matintoleranser. Jeg vet ikke hvor du bor, men i Oslo-området er Balderklinikken godt kjent på det området. Jeg har brukt Irene Korsmo på Clinic 1 i Sandvika når sønnen min ble utredet for matintoleranser, og var veldig fornøyd med henne.

    SvarSlett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.