lørdag 19. februar 2011

Gluten-, melke- og sukkerfrie kanelsnurrer med rosiner

Lette lenge etter "den rette" oppskriften. Men fant ut at "den rette" ble å kombinere flere og finne fram til det jeg syns ble riktig.
Tok utgangspunkt i oppskriften bak på Toro sin fin kakemiks.
Kokosmelken gjør det saftig og gir god smak. Det smaker ikke kokos, men så nær ordentlige hveteboller som mulig.


Kanelsnurrer


500 g fint glutenfritt mel. Jeg brukte 150 g Toro kakemiks og resten Schärs B-mix (jeg syns ikke baksten får så mye farge med kakemiksen til Schärs, så jeg liker bedre B-mixen)
3-4 ts kardemomme
2 ss kokossukker
2 ss sukrin (bare å bruke sukrin syns jeg gir en kald metallisk smak/følelse, men å blande med annet søtningsmiddel tar bort den smaken/følelsen)
2 ts bakepulver
2 egg
1 pk tørrgjær
2 ss fiberhusk
1 boks kokosmelk (400g)
1 dl vann
8 ss rapsolje eller kokosolje


Kanelfyll:
1/2 dl myk kokosolje
4 ts kanel
1-2 ss kokossukker
1-2 ss sukrin 
Rosiner
Jeg målte ikke opp så nøye hvor mye jeg hadde av hver ingr til fyllet, her må smak og behag avgjøre.


Bland alt det tørre i en bolle bortsett fra gjæren, sukker og fiberhusken.
Løs opp gjæren i fingervarm væske, sukker og fiberhusk.
La det stå i noen minutter til husken har blitt litt geleaktig og gjæren har begynt å virke.
Tilsett egg, olje og væsken i melet og bland i mikser i 3-5 minutter.
Ha deigen over på melet bakeflate eller fortrinnsvis en bakematte (deigen skal ikke forheves). Kjevle den tynt ut ca 1/2-3/4 cm. et rektangel på ca 30x40 cm. Jeg delte deigen i to og lagde to rektangler. Pass på at deigen ikke setter seg fast i underlaget.
Smør på kanelfyll og rull deigen sammen på langs.
Del opp med en deigskrape eller skarp kniv 4-5 cm store biter, og ha over på bakeplate dekket med bakepapir. Dekk snurrene med plastfolie.
La det heves til nesten dobbel størrelse. Ca 1 time.
Settes i forvarmet ovn 250 grader i  midt i ovnen ca 10 minutter eller til de er gyldne og delikate.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.